top of page

CDA en VVD hebben raadsvragen gesteld over salafistisch onderwijs in Ede. Uit een onderzoek van NRC en Nieuwsuur blijkt namelijk dat er in Ede twee lesorganisaties zijn met sterk salafistische invloeden.

De vragenstellers willen graag weten of het klopt dat er in Ede organisaties actief zijn die kinderen salafistisch onderwijs geven, of het college hiervan op de hoogte was en wat het college hiertegen heeft gedaan.

Wat het CDA betreft is er in Ede geen plaats voor salafistische invloeden. Het salafisme is een radicale stroming binnen de islam.

Fractievoorzitter Jan Pieter van der Schans: “We zitten hier niet te wachten op onderwijs dat afbreekt, waar kinderen leren dat Nederland niet hun land is en hen wordt verteld dat iemand een prettig kerstfeest wensen, een doodzonde is. Juist in het onderwijs moet aandacht zijn voor respectvol samenleven met mensen met verschillende achtergronden.”

Raadsvragen De raadsvragen van VVD en CDA aan het college van B&W:

1. Heeft het college kennisgenomen van het onderzoek van Nieuwsuur en NRC inzake salafistische scholen? 2. Was het college bekend met de aanwezigheid van twee ‘scholen’ met sterke salafistische invloeden in de gemeente Ede? 3. Is het college het met CDA en VVD eens dat er voor in het artikel geschetste onderwijs geen plaats is in de gemeente Ede? 4. Welke acties heeft het college ondernomen om Ede te vrijwaren van ‘scholen’ met sterke salafistische invloeden?

Antwoorden gepubliceerd Het college van burgemeester en wethouders heeft 30 dagen de tijd om de raadsvragen te beantwoorden. Zodra de antwoorden er zijn, worden ze op de website geplaatst. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit bericht? Dan kunt u contact opnemen via jan.pieter.van.der.schans@ede.nl.

Bijdrage tijdens debat Programmarekening 2023